Menin mukavuusalueeni ulkopuolelle


On varmasti monia, jotka ajattelevat ettei heistä ole siihen. Yksinäisyyden uhka pelottaa, samoin pimeä. Myös taloudelliset huolet saattavat nousta pintaan. Kannustan kuitenkin ihan jokaista asumaan yksin edes hetken, jossain vaiheessa elämää.


Olen aina pitänyt itseäni supersosiaalisena tapauksena, joka ei viihdy hetkeäkään yksin ja kaiken lisäksi pelkää pimeää kuollakseen. Minua on ahdistanut ajatus siitä, että kotoa pois muuttamisen hetkellä minulla ei olisi poikaystävää jonka kanssa muuttaa yhteen. Poikaystävä kyllä oli ja on, mutta tilanteeseemme sopi paremmin se, että muutin yksin. Olen todella iloinen tästä, koska muuten en ehkä koskaan olisi asunut yksiössä, ihan omassa pikku valtakunnassani.


 Olen viihtynyt todella hyvin. Yksin ollessa on aikaa tehdä omia pikkujuttuja, jotka muuten ehkä jäisivät. Myös vapaus tehdä kotona asioita täysin oman aikataulun mukaan on vapauttavaa ja rentouttavaa. Ei tarvitse pohtia häiritseekö puuron keittäminen keskiyöllä jotakuta vai ei. Olen myös oppinut arvostamaan sitä, että on oma paikka jonne mennä työpäivän tai kinan jälkeen. Oma paikka joka näyttää ja tuntuu juuri siltä kuin itse haluaa, ja on siisti jos itse niin tahtoo. Yksinäisyys oli yksi suurimmista huolenaiheistani, mutta ei ainakaan vielä ole tullut hetkiä, jolloin tuntisin sekoavani yksin kotona. Yksinasuminen myös innostaa hankkimaan tekemistä ja menemään, koska itse ainakin jäisin helposti kotiin makaamaan enemmän, jos asuisin poikaystäväni kanssa. Silloin tietäisi, että ainakin on jotain seuraa, ja helposti jättäisi esimerkiksi kavereiden näkemisen vähemmälle. Olen myös varma, että tämä kokemus tekee minusta paremman asuinkumppanin tulevaisuudessa. Olen nimittäin ymmärtänyt oman tilan ja ajan merkityksen paremmin, ja se on tärkeää suhteen kannalta sitten, kun toivottavasti joskus muutamme yhteen. Sekin kuitenkin on yksi unelmistani, enkä todellakaan tarkoita että olisi kamalaa asua yhdessä. Ei- se on varmasti ihanaa, mutta tahdon vain sanoa, että jokaisen olisi asuttava myös yksin. Muuten jää jotain suurta kokematta.

Millaisia ajatuksia ja kokemuksia teillä on yksinasumisesta ja muista asumismuodoista?:)

Kommentit

  1. Mä muutin suoraan kotoa asumaan yksin ja oon viihtynyt tosi hyvin tämän 4 vuotta! :) Tää on mun oma koti ja kun on liian kauan poissa kotoa, niin tänne tulee hirmu ikävä! Kenenkään muun kanssa mä en oo koskaan asunutkaan, mutta poikakaverin kanssa toivottavasti joskus muutetaan yhteen :) Mut tiedän että mä tarviin myös yhteiseen kotiin ihan oman huoneen jossa saan olla, muuten alkaa ahdistaa :)

    https://taruanuelina.blogspot.fi/

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moi Taru!
      Kiva kuulla että muutkin viihtyy yksin, ja on kokenut yksin asumisen kivana juttuna. On sinänsä kyllä hyvä merkki jos tulee ikävä, silloin se on oikeesti koti eikä vaan kämppä:) Ymmärrän oman huoneen tarpeen, kyllähän se vähän mietityttää itseäkin että miten kaksiossa sitten selviää:D Toivotaan että toiveesi aikanaan toteutuu ja kiitos kommentista:)

      Poista

Lähetä kommentti