Pappa betalar (inte)

Nyt ajattelin kirjoitella vähän mielipidettä asiasta, joka usein nousee esiin kavereiden kanssa keskustellessa. Toivon, että en anna nyt itsestäni syvästi katkeroitunutta ja kiittämätöntä vaikutelmaa, koska sitä en kuitenkaan ole.

 On hienoa, että vanhemmat tukevat lapsiaan. Taloudellinen tuki on tottakai osa kaikkea muuta tukea ja ihan ymmärrettävää. Jos on mahdollisuus auttaa, miksei auttaisi? Niin usein kuitenkin törmää ihmisiin, joita vanhemmat auttavat jopa hieman liikaa, jos näin voi sanoa. Minusta on ihan ok, että kotoa muuttaessa vanhemmat ostavat kalusteita yms, mutta siinä vaiheessa, kun he maksavat kalusteet, vuokran, vakuutuksen, ruuan yms, alkaa mennä hieman yli. Olen kuullut niin monia esimerkkejä siitä, miten toisille annetaan kaikki valmiina, esimerkiksi auto, vakuutukset ja bensat. Ei meinaan mikään halpa juttu. Missä se kohtuuden raja sitten menee, se on kai vain tilannekohtaista.
   Miksi tämä sitten niin minua ärsyttää? Ensinnäkin siksi, että näistä ihmisistä valitettavan usein huomaa sen, että asiat on saatu helpolla. Monet  eivät todellakaan ymmärrä, ettei läheskään kaikkien vanhemmilla ole varaa ostaa ihan mitä vain lapsilleen, vaikka haluaisivatkin. Tämä on asenne, mikä ärsyttää minua suunnattomasti. Toiseksi, taidan olla ihan pikkuisen kateellinen, sillä ei minun vanhemmillani ole rahaa jaeltavaksi, halusivat he tai eivät. Kyllä ihan omasta pussista olen saanut monet asiat maksaa: koulukirjat, vaatteet ja juhlamekot. Tavallaan olen kiitollinen tästä: osaan arvostaa sitä mitä minulla on, ja ymmärrän rahan arvon. Ei kuitenkaan ole kohtuutonta tuntea myös lievää kateutta: tottakai auto ja bensat kelpaisivat minullekin.


  Olen myös hieman huolissani niiden nuorten puolesta, jotka ovat tottuneet rahan tuloon vanhemmilta. Miten vaikeaa heille tuleekaan, jos joskus tulee tilanne, jossa joutuu elämään itse hankituilla rahoilla ja melko säästeliäästi? Ainakin voin olla ylpeä itsestäni, sillä osaan käyttää rahaa melko järkevästi, ja ymmärrän että sitä ei todella kasva puissa.
Loppuun vielä se, että koskaan ei voi yleistää. Tottakai aina on ihmisiä, jotka ovat saaneet kaiken mutta eivät ole sokeutuneet siitä. Se on hienoa:)

-Jeanina

Kommentit